Мета – продовження впровадження Концепції (Комплексної програми) щодо військово-патріотичного навчання студентів та утвердження національної ідентичності, надання життєво необхідних знань, умінь і навичок щодо захисту Вітчизни та дій в умовах надзвичайних ситуацій. Розширення знань про формування української політичної нації, як основу побудови заможної України;
Утвердження національної ідентичності для формування української політичної нації, розвивати у студентів високу патріотичну свідомість, почуття вірності й любові до Батьківщини, турботу про благо свого народу, готовність до виконання громадянського й конституційного обов’язку щодо захисту національних інтересів, територіальної цілісності й незалежності України на реальних героїчних прикладах українців, загальної культури, світоглядних орієнтирів щодо наглядних прикладів, самонавчанні в умовах глобальних змін і викликів для подальшої підготовки служби в воєнних організаціях та силових структурах України.
Необхідністю реалізації даної мети – є формування української політичної нації в Україні за рахунок впровадження у навчальний процес утвердження національної ідентичності на прикладах застосування Українського війська минулого та показ реальних подій застосування Збройних Сил України (далі – ЗС України) і інших військових формувань на сході України, як урахування для досягнення кінцевої мети навчання – отримання патріота України, який приймає активну участь в побудові України.
Пояснювальна записка
Пропонується внести зміни до програм для вищих навчальних закладів України введенням нової дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“.
Метою даної дисципліни – утвердження національної ідентичності для формування української політичної нації, розвивати у студентів високу патріотичну свідомість, почуття вірності й любові до Батьківщини, турботу про благо свого народу, готовність до виконання громадянського й конституційного обов’язку щодо захисту національних інтересів, територіальної цілісності й незалежності України на реальних героїчних прикладах українців, загальної культури, світоглядних орієнтирів щодо наглядних прикладів, самонавчанні в умовах глобальних змін і викликів для подальшої підготовки служби в воєнних організаціях та силових структурах України.
Здобувач освіти вищого навчального закладу – це вільна особистість, яка має високий рівень самосвідомості та патріотизму, самодисципліни, поважає себе, усвідомлює необхідність формування української політичної нації та захисту Вітчизни, здатна нести відповідальність перед собою та суспільством. Це в майбутньому державна особистість, що проявляє сміливість, рішучість, наполегливість та приймає активну участь щодо досягнення України рівня світової спільноти. Готова надати допомогу, прагне до миру й розуміє цінність людського життя; знає історію України та історію Українського війська; спілкується тільки державною мовою, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, знає світобудову, дотримується здорового способу життя.
Дисципліна ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ вивчається студентами для:
- розвитку українського патріотизму, формування української політичної нації для подальшої активної участі в побудові заможної України;
- роз’яснювальної, наглядної, практичної підготовки студентів до захисту Вітчизни;
- роз’яснення нормативно-правових актів щодо практичної діяльності ЗС України та силових структур на даний момент часу;
- виховання високих моральних і вольових якостей до служби у ЗС України та силових структурах;
- придбання початкових здібностей до військової служби та в подальшому оволодіння професією офіцера, як захисника незалежності та будівника майбутнього України.
Відповідно до вимог вивчення даної дисципліни сформульовані завдання:
підвищення статусу військово-патріотичного навчання та утвердження національної ідентичності в системі вищої освіти та українському суспільстві загалом;
підвищення престижу ставлення до військової служби, як захисника Вітчизни та майбутнього будівника заможної України;
залучати здобувачів освіти для придбання практичного військового досвіду в центрах військово-патріотичного виховання на державних, регіональних та місцевих рівнях;
навчати та розвивати у здобувачів освіти високу патріотичну свідомість, почуття вірності й любові до Батьківщини, турботу про благо свого народу, готовність до виконання громадянського й конституційного обов’язку щодо захисту національних інтересів, територіальної цілісності й незалежності України та формування української політичної нації;
прививати національні традиції на прикладах історичних подій минулого та сучасного часу;
ефективно використовувати психолого-педагогічні науки, національні традиції, досвід педагогічної майстерності в загальній програмі освіти.
Вищим навчальним закладам при створенні робочих програм дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“, слід урахувати, що кількість годин на його вивчення має відповідати кількості годин в календарному плані, передбачених на вивчення профільних дисциплін.
Програма дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності “ включає:
1) пояснювальну записку;
2) перелік ключових компетентностей;
3) критерії оцінювання;
3) зміст навчального матеріалу та очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності студентів, згідно з державними вимогами до рівня вищої освіти;
Зміст програмового матеріалу, залежно від матеріальної бази навчального закладу, може бути скорегований на 20 відсотків у межах розділу. Послідовність вивчення тем викладач може визначати самостійно.
Оцінювання навчальних досягнень з дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання та організаційних вказівок.
Дисципліна вивчається у формі аудиторних, самостійних, практичних занять, упродовж 5-8 навчального семестрів.
Основною організаційною формою вивчення дисципліни ” Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ у вищих навчальних закладах усіх типів є 2 академічні години, що проводиться викладачем згідно з календарно-тематичним плануванням, складеним відповідно до навчальної програми.
Обов’язкова форма одягу для викладача під час проведення занять з дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ є – військова форма ЗС України або силових структур, визначених законодавством України.
Контроль за якістю проведення занять з дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ покласти на викладача, представника військових комісаріатів, керівника вищих навчальних закладів, представника громадських організацій та органи місцевого самоврядування.
Закріплення теоретичного та практичного матеріалу з дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ проводити у вигляді заліку, що проводиться комісією, затвердженою керівником вищого навчального закладу з обов’язковим залученням представників військових комісаріатів, уповноважених громадських організацій та органів місцевого самоврядування.
Організаційні вказівки
Відповідно до Положення про вищий навчальний заклад, рішення про розподіл годин для формування навчального плану з дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ приймає керівник навчального закладу, враховуючи освітні потреби студентів, регіональні особливості, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу тощо. Профіль навчання формується з урахуванням можливостей забезпечити якісну його реалізацію.
Вивчення дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“ має зробити певний внесок у формування ключових компетентностей студентів для формування української політичної нації, як захисника Вітчизни та будівника майбутнього України.
Компетентнісний потенціал дисципліни
|
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Обов’язкове спілкування тільки державною мовою |
Уміння: бути патріотом України, досконало знати українську мову, оперуючи якою можна реалізувати будь-яку ситуацію спілкування на військову тематику; знати основи побудови ЗС України та інших військових формувань; знати та чітко орієнтуватися в основних символах ЗС України та силових структур; оцінювати військові ситуацію на основі придбання теоретичних знань, з урахуванням практичних прикладів ведення бойових дій на сході України, та пропонувати своє рішення для даної ситуації. Ставлення: здатність використовувати різні складові національної культури (традиції, ритуали, звичаї, соціальні стереотипи) під час заходів воєнно-патріотичного навчання; усвідомлення значення військово-патріотичного виховання (навчання) для формування української політичної нації; шанування державних символів України, військових традицій, які виражають провідну роль української нації у побудові власної держави. Навчальні ресурси: інформація про передові і історичні приклади щодо розвитку українського війська, подвигів воїнів-героїв на під час ведення бойових дій на сході України та практичні заняття в центрах військово-патріотичного виховання. |
Особливості оцінювання дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання |
І. |
1 |
Студент може відповісти на два питання пройденого матеріалу. |
2 |
Студент може на рівні «так-ні» усно відтворити кілька епізодів, обрати правильний варіант рішення із двох запропонованих варіантів. |
|
3 |
Студент може скориставшись допоміжним матеріалом знайти відповідь на поставлене запитання. |
|
ІІ. |
4 |
Студент може відповісти на окреме запитання з допомогою викладача, репродуктивно відтворити частину навчального матеріалу теми, дати визначення основних понять. |
5 |
Студент може відтворити основний зміст навчальної теми, відповідаючи на запитання викладача; визначає основний напрям досягнення цілі дисципліни. |
|
6 |
Студент в цілому самостійно відтворює частину навчального матеріалу теми, у цілому правильно вживає прийняті для військової підготовки терміни, самостійно приймає прості рішення; може користуватись з допомогою викладача джерелами, довідковими матеріалами тощо. |
|
ІІІ. |
7 |
Студент може самостійно викласти матеріал теми, застосовуючи необхідну термінологію, дати визначення основних понять, може підтвердити одним-двома аргументами висловлене ним оцінювальне судження, знайти необхідну аргументацію для підтвердження своєї думки. |
8 |
Студент володіє матеріалом і використовує знання за аналогією; може зіставляти, узагальнювати, систематизувати інформацію з допомогою викладача; приймати рішення щодо поставлених завдань на прикладах військового напряму, аналізувати правильність його прийняття за допомогою викладача. |
|
9 |
Студент оперує вивченим матеріалом на рівні теми, може самостійно його аналізувати, самостійно приймати рішення щодо поставлених завдань на прикладах військового напряму. |
|
ІV. |
10 |
Студент вільно відповідає на поставлені питання, застосовуючи необхідну термінологію та теоретичну базу; може використовувати інформацію з додаткової літератури, самостійно приймати рішення щодо поставлених питань з військового напряму з обгрунтуванням. |
11 |
Студент володіє міцними знаннями, може вільно висловлювати власні судження і їх аргументувати; самостійно користується інформаційними джерелами, усвідомлює та розуміє подальше їх застосування, критично ставится до фактів реальної дійсності. |
|
12 |
Студент ґрунтовно викладає світоглядні проблеми, висловлює власну позицію і переконливо її аргументує; самостійно знаходить, оцінює та використовує різноманітні джерела інформації, уміє узагальнити вивчений матеріал, використовує набуті знання і вміння в практичній діяльності; може самостійно приймати рішення використовуючи власні погляди. |
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
ДИСЦИПЛІНИ ”ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНЕ НАВЧАННЯ ТА УТВЕРДЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ“
№ з/п |
Назва теми |
Загальна кількість годин |
3-й рік навчання |
4-й рік навчання |
Навчально-практичні заняття |
1. |
Предмет та наукові основи дисципліни ”Військово-патріотичне навчання та утвердження національної ідентичності“. Структура та зміст військово-патріотичного виховання (навчання). Призначення та основні завдання. |
2 |
2 |
|
|
2. |
Тема 1. Предмет, об’єкт та завдання військово-патріотичного навчання та утвердження національної ідентичності на сучасному етапі розвитку ЗС України. Показ позитивних епізодів застосування українського війська. |
4 |
2 |
2 |
|
3. |
Тема 2. Досвід організації та здійснення військово-патріотичного виховання в арміях провідних країн світу. |
4 |
2 |
2 |
|
4. |
Тема 3. Емоційно-вольова сфера особистості в умовах військової служби. |
4 |
2 |
2 |
|
5. |
Тема 4. Військовий колектив, як об’єкт дослідження щодо військово-патріотичного виховання. |
4 |
2 |
2 |
|
6. |
Тема 5. Застосування військово-патріотичне виховання у військовому підрозділу щодо виконання завдань за призначенням. |
4 |
2 |
2 |
|
7. |
Тема 6. Приклади підрозділів ЗС України та інших військових формувань під час початку анексії Криму. Обговорення позитивних і негативних рішень. |
8 |
4 |
4 |
|
8. |
Тема 7. Дії підрозділів ЗС України та інших військових формувань під час початку вторгнення Російської Федерації на територію України. |
8 |
4 |
4 |
|
9. |
Тема 8. Основні героїчні епізоди воїнів-українців в реальному масштабі часу. Виконання обов’язків керівника на певних посадах в наведених епізодах. |
8 |
4 |
4 |
|
10. |
Практичні заняття в центрах військово-патріотичного виховання для закріплення теоретичного матеріалу. |
12 |
6 |
6 |
12 |
11. |
Контроль навчальних досягнень студентів. ЗАЛІК |
4 |
2 |
2 |
|
|
УСЬОГО: |
62 |
32 |
30 |
12 |
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ТА ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
СТУДЕНТІВ
Очікувані результати військово-патріотичного виховання (навчання) студентів |
Зміст навчального матеріалу |
Вступне заняття (2 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): розуміє роль і місце військово-патріотичного виховання (навчання) в формуванні української політичної нації; характеризує своє місце у суспільстві згідно вимог Конституції України щодо захисту Вітчизни, свої патріотичні обов’язки у разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності України; розуміє значення військово-патріотичного виховання (навчання) для України. Ціннісний компонент виконує обов'язки та правила поведінки на заняттях. |
військове-патріотичне виховання – складова національно-патріотичного виховання та є частиною формування української політичної нації; постійна готовність до захисту Вітчизни - обов’язок кожного громадянина України; зміст дисципліни, завдання кожної теми, порядок проведення занять; обов’язки та правила поведінки на заняттях. |
Тема 1. Предмет, об’єкт та завдання військово-патріотичного виховання (навчання) на сучасному етапі розвитку Збройних Сил України. Показ позитивних епізодів застосування українського війська. (4 год.) |
|
Студент (студентка): називає основні вимоги до військово-патріотичного виховання; визначає предмет, об’єкт та завдання військово-патріотичного виховання; характеризує підходи щодо військово-патріотичного виховання (навчання) та висловлює свою думку щодо сучасності; розуміє значення формування української політичної нації. |
визначення предмету, об’єкту та основних завдань в сучасних умова; підходи щодо військово-патріотичного виховання (навчання); наведення прикладів застосування українського війська. |
Тема 2 Досвід організації та здійснення військово-патріотичного виховання в арміях провідних країн світу. (4 год.). |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає передові країни світу де застосовується військово-патріотичне виховання; знає основні завдання та шляхи здійснення військово-патріотичне виховання; характеризує можливість застосування військово-патріотичне виховання провідних країн для України; розуміє отримані знання дають змогу для формування української політичної нації. |
надання знань щодо військово-патріотичне виховання в провідних країнах світу; застосування досвіду для України; значення військово-патріотичного виховання для ЗС Україні та суспільства. |
Тема 3. Емоційно-вольова сфера особистості в умовах військової служби. (4 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає складові емоційно-вольової сфери особистості; визначає: області її застосування в умовах військового колективу; знає основні вимоги до виховання волі в умовах військової діяльності; характеризує основні шляхи досягнення цілі; розуміє отримані знання дають змогу зміцнення обороноздатності України та подальшого її економічного розвитку на сучасному етапі. |
емоційно-почуттєва сфера особистості. поняття про психічні стани. поняття про складові емоційно-вольової сфери особистості; виховання волі в умовах військової діяльності;
|
Тема 4. Військовий колектив, як об’єкт дослідження щодо військово-патріотичного виховання (4 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає призначення військового колективу в структурі ЗС України; визначає: методи дослідження військово-патріотичне виховання у військовому підрозділу; знає організаційо-штатну структуру взводу (роти) ЗС України; характеризує основні риси військово-патріотичне виховання у військовому колективі; розуміє отримані знання дають змогу зміцнення обороноздатності України. |
визначення колективу та його призначення; місце військового колективу в загальному суспільстві України; методи та способи дослідження військового колективу; шляхи військово-патріотичного виховання у військовому колективі. |
Тема 5. Застосування військово-патріотичне виховання у військовому підрозділу щодо виконання завдань за призначенням. (4 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає необхідність застосування військово-патріотичне виховання у військовому підрозділу; визначає: шляхи військово-патріотичне виховання у військовому підрозділу; знає основні вимоги керівних документів законодавства України щодо забезпечення військово-патріотичне виховання; характеризує основні частини (підрозділи) ЗС України щодо виконання завдань за призначенням; розуміє отримані знання дають змогу зміцнення обороноздатності України. |
військовий колектив, як основа воєнної міцності ЗС України; шляхи військово-патріотичне виховання у військовому колективі; значення військово-патріотичне виховання військовослужбовців для виконання завдань за призначенням. |
Тема 6. Приклади підрозділів ЗС України та інших військових формувань під час початку анексії Криму. Обговорення позитивних і негативних рішень. (8 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає дату початку анексії Криму; визначає: на свою думку основні мотивації та необхідність початку анексії Криму з боку Російської Федерації; знає основні вимоги керівних документів законодавства України щодо забезпечення недоторканості та територіальної цілостності; характеризує аналіз застосування частин (підрозділів) ЗС України під час початку анексії Криму; характеризує значимість прийнятих дій уряду України у відповідь; розуміє отримані знання дають змогу зміцнення обороноздатності України та подальшого її економічного розвитку на сучасному етапі. |
основі воєнні мотивації з боку РФ щодо анексії Криму; вимоги керівних документів законодавства України щодо забезпечення недоторканості та територіальної цілостності; недоліки, які були допущені на початок анексії; шляхи зміцнення обороноздатності України. |
Тема 7. Приклади дій військових формувань ЗС України під час початку вторгнення Російської Федерації на територію України. (8 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає дату початок вторгнення РФ на територію України; визначає: мотиви вторгнення РФ на територію України, на основі аналізу отриманих попередніх знань; знає основні етапи застосування ЗС України під час вторгнення Російської Федерації на територію України; характеризує оцінку (на свою думку) прийняття дій керівництва України у відповідь; розуміє отримані знання дають змогу приймати активну участь у формування української політичної нації. |
загальна політична та воєнна обстановка України на початок вторгнення та даний час; тактика дій частин (підрозділів) ЗС України та інших військових формувань під час вторгнення; наведення прикладів подвигів українців під час захисту суверенітету України. |
Тема 8. Основні героїчні епізоди воїнів-українців в реальному масштабі часу. Виконання обов’язків керівника на певних посадах в наведених епізодах. (8 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає початок ведення операції об’єднаних сил; визначає: на свою думку основні мотивації та необхідність проведення операції; знає основні дати, місця, моменти де проходили основні події під час проведення операції; характеризує значимість прийнятих дій керівництва України; розуміє отримані знання дають змогу приймати активну участь у формування української політичної нації.
|
приклади подвигів воїнів-українців в реальному масштабі часу; зміни щодо вимог застосування ЗС України та інших військових формувань в сучасних умовах; утвердження національної ідентичності в Україні з формування української політичної нації. |
Практичні заняття в центрах військово-патріотичного виховання для закріплення теоретичного матеріалу. (12 год.) |
|
Знаннєвий компонент Студент (студентка): називає необхідність проведення даного заняття; визначає: на свою думку основні мотивації щодо покращення проведення заняття для підготовки студентів (студенток) до захисту Вітчизни; знає попередньо вивчений матеріал з дисципліни. характеризує значимість військово-патріотичного виховання в Україні, виховання патріотизму для захисту цілостності та недоторканості території України; розуміє отримані знання дають змогу приймати активну участь у формування української політичної нації. |
закріплення теоретичного матеріалу дисципліни на практиці; практичний показ моделей тактичних моментів застосування підрозділів ЗС України та інших військових формувань на місцевості на прикладах АТО (ООС); проведення військової гри на місцевості в динаміці. |
Залік |
Оцінювання комплексною комісією отриманих знань. |