Студенти отримали додаткову мотивацію для участі у процесах внутрішнього забезпечення якості освіти

06 березня 2024
412

Студентоцентризм відіграє значну роль у внутрішньому забезпеченні якості освіти через процедури розробки, моніторингу та оновлення освітніх програм, вдосконалення якості навчання і викладання, дотримання політики академічної доброчесності, делегування представників здобувачів вищої освіти до складу Вченої ради університету, Ради із забезпечення якості вищої освіти й освітньої діяльності ПДМУ, вчених рад інститутів (факультетів) і робочих груп освітніх програм.

Для врахування потреб та інтересів здобувачів вищої освіти 5 березня 2024 року відбулась зустріч представників навчально-методичного відділу забезпечення якості освіти та Студентського парламенту ПДМУ. 

Начальник відділу Наталія Дорохова акцентувала увагу студентів на важливості проведення опитувань, спрямованих на оцінку якості освітніх програм, оцінку якості організації освітнього середовища та процесу, оцінку якості викладання навчальних дисциплін. Вона також підкреслила, що варто вдосконалювати співпрацю Студентського парламенту ПДМУ зі здобувачами вищої освіти для активного залучення респондентів до онлайн-анкетувань у Google Forms через доступні месенджери з метою вивчення їх думок та моніторингу освітніх програм. У свою чергу, представники студентського самоврядування ініціювали проведення анкетування щодо рівня задоволеності відпрацюванням пропущених аудиторних занять в електронних класах.

Під час зустрічі обговорили актуальні питання оптимізації навчально-методичного супроводу здобувачів вищої освіти за всіма освітніми програмами. Так, представники Студентського парламенту ПДМУ висловили пропозиції щодо внесення змін до платформи самостійної роботи eAristo як складової електронного забезпечення освітнього процесу ePlato. Суттєвими стали питання, які стосувалися ефективності організації та проведення практики, підготовки до складання інтегрованого тестового іспиту «КРОК 2», доповнення контенту навчальних матеріалів для студентів на сайті університету.

Наприкінці зустрічі здобувачі вищої освіти скористалися можливістю поставити питання начальнику та фахівцям відділу щодо оптимізації взаємодії, спрямованої на вдосконалення якості освітнього процесу. Захід пройшов у дружній атмосфері, а студенти отримали додаткову мотивацію для участі у процесах внутрішнього забезпечення якості освіти.

Additional motivation for students to participate in the processes of internal quality assurance

Student-centered approach plays a significant role in the internal quality assurance of education through the procedures for developing, monitoring and updating educational programs, improving the quality of learning and teaching, adherence to the policy of academic integrity, delegating representatives of higher education students to the Academic Council of the University, the Council for Quality Assurance of Higher Education and Educational Activities of PSMU, Academic Councils of Institutes (Faculties) and working groups of educational programs.

To take into account the needs and interests of higher education students, a meeting of representatives of the Educational and Methodological Department of Education Quality Assurance and the Student Parliament of PSMU was held on March 5, 2024.

Nataliia Dorokhova, the Head of the Department, focused the students' attention on the importance of conducting surveys aimed at assessing the quality of educational programs, evaluating the quality of the organization of the educational environment and process, and assessing the quality of teaching disciplines. She also emphasized the need to improve the cooperation of the PSMU Student Parliament with higher education students to actively engage respondents in online surveys in Google Forms through available messengers to study their opinions and monitor educational programs. In turn, representatives of the student government initiated a survey on the level of satisfaction with making up missed classroom lessons in e-classrooms.

During the meeting, they discussed topical issues of optimizing the educational and methodological support of higher education students in all educational programs. Thus, representatives of the Student Parliament of PSMU made proposals to amend the eAristo independent work platform as part of the ePlato electronic support of the educational process. Significant issues were raised regarding the effectiveness of organizing and conducting practical training, preparing for the KROK 2 integrated test exam, and supplementing the content of educational materials for students on the university website.

At the end of the meeting, students took the opportunity to ask questions to the Head and specialists of the Department to optimize interaction aimed at improving the quality of the educational process. The event was held in a friendly atmosphere, and students received additional motivation to participate in the processes of internal quality assurance.