12 грудня 2024 року Наталія Вільхова, магістр практичної психології, практичний психолог Комунального закладу «Палацу дитячої та юнацької творчості Полтавської міської ради» провела тренінгове заняття «Профілактика та подолання тривожних та стресових станів» з метою психосоціальної підтримки здобувачів освіти ОПП «Стоматологія» та викладачів кафедри гістології, цитології та ембріології. Куратори студентських груп та науково-педагогічні працівники університету мають колосальне навантаження та відповідальність за психосоціальну підтримку студентів, адже насправді виконують ролі коуча, фасилітатора, тьютора та ментора в індивідуальній освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти.
Під час тренінгу було розглянуто питання інформування про методи профілактики та боротьби з тривожністю, формування позитивної світоглядної позиції особистості, сприяння формуванню практичних навичок опанування себе в різних ситуаціях, оволодіння прийомами релаксації. Особливу увагу тренер приділила емоційній стабілізації у сучасному повсякденні: дихальним технікам та технікам прогресивної м’язової релаксації. Учасники тренінгу за допомогою методичних матеріалів засвоїли практичні навички для зміцнення власної стійкості в умовах тривалого стресу. Захід був насичений практичними завданнями, техніками і вправами, які мали на меті допомогти учасникам дистанціюватися від негативних думок, комунікувати з близькими, активно діяти і робити усвідомлений вибір.
Training Session: "Prevention and Management of Anxiety and Stress States" : summary
On December 12, 2024, Nataliia Vilkhova, a Master of Practical Psychology and a psychologist at the Municipal Institution "Palace of Children and Youth Creativity of the Poltava City Council," conducted a training session "Prevention and Management of Anxiety and Stress States." The session aimed to provide psychosocial support to students of the "Dentistry" educational and professional program and faculty members from the Department of Histology, Cytology and Embryology.
Group curators and academic staff of the university carry a significant workload and bear responsibility for the psychosocial well-being of students. They take on roles as coaches, facilitators, tutors, and mentors in shaping the individual educational paths of higher education students.
The training addressed key topics such as methods of anxiety prevention and management, fostering a positive outlook, and developing practical skills for self-control in various situations. Participants learned relaxation techniques, including breathing exercises and progressive muscle relaxation, to support emotional stabilization in daily life.
Practical exercises and tasks were a core part of the session, aiming to help participants distance themselves from negative thoughts, engage effectively with loved ones, take proactive steps, and make conscious decisions. Methodological materials provided during the session enhanced the practical learning experience, equipping attendees with tools to build resilience in the face of prolonged stress.
This impactful event provided valuable insights and practical approaches for both students and faculty to navigate challenges and maintain emotional well-being.