Напередодні Всесвітнього дня поширення знань про аутизм, 2 квітня 2025 року, здобувачі вищої освіти 4 курсу 1 групи з НТН, спеціальність «Медицина», та 2 курсу 20 група, спеціальність «Педіатрія», з викладачками кафедри гігієни та екології Тетяною Коваленко та Катериною Приліпкою відвідали Полтавський міський центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю. Працівники центру познайомили відвідувачів з напрямками роботи центру та послугами, що надаються, а саме: психолого-педагогічна та соціально-побутова реабілітація, фізична реабілітація та медичне спостереження, допрофесійна та трудова реабілітація осіб з інвалідністю. Комплексні заходи дають змогу допомогти їм краще засвоювати знання, навички та вміння, а також досягати максимальних фізичних, професійних та соціальних здібностей, аби реалізувати особистий потенціал.
Оксана Бондар, заступник директора, яка очолює відділення раннього втручання Полтавського міського центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю презентувала досвід надання послуги раннього втручання в Полтавській міській територіальній громаді. Послуга раннього втручання має свої унікальні характеристики: тривала підтримка сім’ї, яка виховує дитину з труднощами розвитку; робота у природному середовищі дитини; трансдисциплінарний підхід. Раннє втручання є також частиною Стратегії забезпечення права кожної дитини на зростання в сімейному оточенні на 2024-2028 роки, ініційованої Міністерством соціальної політики @minsocpolitics.official, а отже пріоритетом для забезпечення добробуту дітей у громадах.
Марина Тристан, методистка центру, представила для здобувачів вищої освіти інформаційну презентацію: «Аутичні люди є частиною цього світу». Пояснила важливість знань про аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – стану, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Його неможливо вилікувати, проте можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя. До 6 років мозок дитини активно засвоює інформацію. І якщо намагатися розвивати «дитину дощу» до цього віку зусиллями психологів, арт-терапевтів, логопедів, то з часом таку дитину можна адаптувати до соціального життя.
Прес-служба Полтавського державного медичного університету
"Autistic People Are Part of This World": let's discuss the topic
On the eve of World Autism Awareness Day, April 2, 2025, fourth-year medical students (Group 1, NTU, specialty "Medicine") and second-year pediatric students (Group 20, specialty "Pediatrics")—along with their lecturers from the Department of Hygiene and Ecology, Tetiana Kovalenko and Kateryna Prylipko—visited the Poltava City Center for Comprehensive Rehabilitation for Persons with Disabilities.
The center's staff introduced visitors to its areas of work and services, including psychological-pedagogical and social adaptation, physical rehabilitation, medical supervision, as well as pre-professional and vocational rehabilitation. These comprehensive programs help individuals acquire knowledge, skills, and abilities while reaching their full physical, professional, and social potential.
Oksana Bondar, Deputy Director and Head of the Early Intervention Department at the center, shared insights into early intervention services in the Poltava municipal community. This approach provides long-term support for families raising children with developmental challenges, ensuring assistance in the child’s natural environment through a transdisciplinary approach. Early intervention is also a key part of the 2024-2028 National Strategy for Ensuring Every Child’s Right to Grow Up in a Family Environment, initiated by the Ministry of Social Policy.
Maryna Tristan, the center's methodologist, presented an informational session titled "Autistic People Are Part of This World." She emphasized the importance of understanding autism spectrum disorder (ASD)—a condition caused by brain development disorders that lead to inherent challenges in social interaction and communication. While autism cannot be cured, early intervention can help individuals adapt to social life. Up to the age of six, a child’s brain actively absorbs information, and with the support of psychologists, art therapists, and speech therapists, children with autism—often referred to as “rain children”—can be guided toward better social integration.