До 30-річчя кафедри українознавства та гуманітарної підготовки ПДМУ: сегмент історії: «Буду я навчати мови золотої…»

05 жовтня 2022
707

Провідна освітня місія кафедри – викладання української мови вітчизняним та іноземним здобувачам освіти. З часу свого заснування кафедра активно працює над власним методичним забезпеченням навчального процесу, основна форма якого – проведення практичних занять.

У спільному доробку колектив кафедри має 16 навчальних посібників, виданих із грифом ЦМК МОЗ України й ЦМК ПДМУ. У 2010 році завідувачка кафедри  Тетяна Лещенко стала лауреаткою конкурсу «Кращий викладач української мови вищого навчального закладу в м. Полтаві», який проводило Міністерство освіти і науки України, а книга «Українська мова за професійним спрямуванням» (у співавторстві з Т.В. Шарбенко, гриф ЦМК МОЗ) перемогла в конкурсі «Краща книга Полтавщини», який проводила Полтавська обласна державна адміністрація.

У 2017 році було видано навчальний посібник із грифом ЦМК МОЗ України «Українська мова в медицині». Цього ж року його авторський колектив (Лещенко Т. О., Шарбенко Т. В., Юфименко В. Г.) стали лауреатками обласної премії імені І.П. Котляревського в номінації «Подія року», а на XVIII Загальнонаціональному конкурсі «Українська мова – мова єднання» здобули перемогу в номінації «Квітни, мово наша рідна».

У 2018/2019 рр. на кафедрі було видано навчальний посібник «Читаємо українською» (соціокультурний аспект) у 2-х книгах (Т.О.Лещенко, О.М.Шевченко, Г.М.Козуб) для іноземних студентів І-ІІ курсів ОПП «Медицина» і «Стоматологія».

Викладачі активно опановують і впроваджують у вишівську практику найновіші технології реалізації змісту навчання. Так, на кафедрі впроваджується проєкт новітнього унаочнення предмета «Українська мова за професійним спрямуванням» (авторка – завідувачка кафедри Тетяна Лещенко). У 2021 році, до 100-річчя ПДМУ, вийшов друком навчальний наочний посібник «Атлас культури мови медика» (Т.О.Лещенко, М.М.Жовнір, В.Г.Юфименко), який висвітлює найактуальніші питання культури української мови у формі слайдів, корисний усім, для кого внормована українська мова – життєва, особистісна й професійна потреба. Створено понад 100 презентаційних слайдів, на яких у доступній, яскраво ілюстрованій формі представлено найактуальніші випадки труднощів українського слововживання, культури мови. Змістовий потенціал слайдів максимально адаптований до майбутньої професії студентів медичного ЗВО; висвітлює провідні напрями діяльності ПДМУ як знаного медичного вишу зі 100-літньою історією; має потужну виховну складову; покликаний сформувати мовно-комунікативні компетенції майбутніх лікарів і всіх причетних до викладання у вищій медичній школі.

У 2021 році, до 100-річчя ПДМУ, видано навчальний посібник для іноземних студентів 1-2 курсів «Читаємо українською», де втілено креативну інтерпретацію й удосконалення стрижневих тенденцій лінгвокультурного підходу, тісно пов'язаних зі стимулюванням зацікавленості іноземних студентів культурою, звичаями, ментальністю, історією народу, мову якого вони вивчають. Етнонаціональні, етнопсихологічні, соціокультурні аспекти текстової комунікації, маючи потужну виховну складову, вдало екстрапольовані в мовну площину, сприяють активному входженню майбутніх лікарів-інофонів у ментально-культурний простір українства.

Систематичне й раціональне послуговування ІКТ під час практичних занять із дисципліни «Українська мова як іноземна» – це вагомий додаток до традиційної подачі фактажу. У методичному арсеналі викладачів кафедри є чимало ресурсів, які вони активно використовують на заняттях: сайти, де можна завантажити словники, посібники з тематичними діалогами, фільми, найновіші комп’ютерні програми, електронна пошта, програми Skype, вебінари, подкасти тощо. Прагнення викладачів урізноманітнити й модернізувати традиційний процес засвоєння знань стимулює студентів опановувати репрезентовану інформацію, мотивує до пізнання нового, спонукає до активного навчання, вирішує проблемні питання, висвітлює світові дидактичні тенденції й новітні здобутки.

На порозі четвертого десятиліття своєї історії кафедра торує нові науково-методичні шляхи, аби продуктивно «навчати мови золотої»…