Тримаємо фронт: наші здобутки до Дня філолога

25 травня 2023
320

З нагоди професійного свята, яке філологи щороку відзначають 25 травня, кафедра українознавства та гуманітарної підготовки ПДМУ традиційно підбиває підсумки науково-дослідницької діяльності. У поточному навчальному році науковиці кафедри активно працювали над виконанням ІНДР «Українськомовні компетентності в дискурсі сучасного медичного ЗВО: ортологічний, лінгводидактичний і соціолінгвістичний аспекти», номер державної реєстрації 0122U201337.

Результати наукових досліджень опубліковано у фахових виданнях категорії «А» (Scopus) (Лещенко Т. О., Жовнір М. М. Феномен вишиванка в мовній свідомості індійських здобувачів освіти в Україні (на матеріалі вільного асоціативного експерименту) // Східний світ. – 2023. – № 1 (118). – С. 101–113) і в низці спеціалізованих журналів категорії «Б». У фахових виданнях  було оприлюднено наукові статті, присвячені питанням культури мовлення фахівців медичної галузі (Лещенко Т. О., Жовнір М. М. Особливості нормативного наголошування фахової лексики стоматологів // Культура слова, 2022, 1 (96): 239–252), особливостям дискурсивної поведінки окремих мовних одиниць у медичному середовищі (Тукова Т.  В. Особовий займенник «я» у медичному дискурсі  // Закарпатські філологічні студії. – Вип. 23. – Т. 1.  – С. 211–216) та ін. 

Левова частка наукових праць висвітлює проблему дистанційного навчання мови, використання традиційних та інноваційних технологій у процесі вивчення української мови (Лещенко Т. О., Жовнір М. М., Шевченко О. М. Benefits of collaborative online learning (Ukrainian Language as a Foreign) // Академічні студії. Серія «Педагогіка». – 2022. – №1. – С. 42 – 50). Об’єктами студіювання стали: мультимодальний дидактичний текст як лінгвовізуальне явище (Лещенко Т., Жовнір М., Юфименко В.  Навчальний текст як мультимодальний лінгвовізуальний феномен: цілісність, зв’язність, інформативність // Інноваційна педагогіка. – 2022. – №47, т. 1. – С. 185 – 190); QR-коди в контексті сучасної освітньої парадигми (Лещенко Т. О., Жовнір М. М., Шевченко О. М., Гринько Н. В. The usage of quick response codes: evolution and integration in classroom activities in the context of language learning // ScienceRise: Pedagogical Education, 2022. – 4 (49). – С. 52 – 58); мультимодальний текст як лінгвовізуальний феномен і дидактичний засіб (Лещенко Т. О., Жовнір М. М. Multimodal Text: the Essence, Practical Value and Didactic Potential // Закарпатські філологічні студії. – 2022. – № 25, т. 1. – С. 31 – 36); імерсивне навчання (Лещенко Т., Жовнір М., Юфименко В. Імерсивні технології в мовній освіті: від теорії до практичного впровадження // Інноваційна педагогіка. – 2022. – №54, т. 2. – С. 13 – 17);  soft skills при вивченні української мови як іноземної здобувачами вищої освіти медичного фаху (Шевченко О. М., Лещенко Т. О. Використання групової роботи при вивченні української мови як іноземної здобувачами вищої медичної освіти: теоретичний аналіз // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Вип. 3. – Умань: Візаві, 2022. – С.150 – 159.); найбільш популярні інноваційні освітні технології (Шевченко О. Використання презентацій, електронних портфоліо і блогфоліо на заняттях з української мови як іноземної: методичні принципи і критерії // Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. –  Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 56. Том 4. – С. 150-156) та ін.

Для вдосконалення методики викладання української мови як іноземної чужоземним здобувачам вищої освіти медичної галузі запропоновано лінгвопрогностичні напрацювання (Тукова Т. В. Невідмінювані іменники в чужоземній аудиторії студентів-медиків // Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. – 2022. – Вип. 56, т. 4. – С. 113 – 119).

Науково-педагогічні працівниці кафедри свідомі того, що сучасні глобалізаційні процеси в суспільстві, піднесення престижу України й української мови у світі визначають якісно новий зміст, мету освіти й необхідність досконалого володіння українською мовою як важливим компонентом професійної підготовки фахівців медичного профілю. Тому актуальним доробком стало з’ясування психолого-педагогічних умов вивчення української мови здобувачами вищої медичної освіти. Акцентувалася увага на мотивації як усвідомленому спонуканні вольової поведінки особистості до навчально-професійної діяльності (Лещенко Т. О.,  Шевченко О. М. Дослідження мотивації до навчально-професійної діяльності студентів медичного університету // Інноваційна педагогіка. – 2023. – Вип. 56, т. 1. – С. 74–78).  У взаємодії з кафедрою дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ розглядалися особливості сформованості професійно важливих якостей студентів-медиків із різною самооцінкою (Владимирова В. І.,Моргун Н. А. Емпіричне дослідження емпатійних здібностей майбутніх медиків у структурі їх професійної компетентності // Психологія і особистість. – 2023. – № 1 (23). – С. 108-118).

Відгуком на осмислення нових умов життя й викладання в ЗВО  за пандемії та воєнного стану стали праці, що висвітлюють результати емпіричного дослідження показників якості життя нинішніх студентів (Шевченко О. М., Владимирова В. І. Дослідження показників якості життя студентів, які отримують медичну та технічну освіту в умовах пандемії  // Habitus/Габітус. – 2022. – № 41. – С. 98–102).

Опубліковані праці демонструють глибоке усвідомлення викладачами кафедри української мови та гуманітарної підготовки ПДМУ орієнтації вищої школи на всебічний розвиток мовної особистості, посилення зв’язку змісту навчання з майбутньою професійною діяльністю, бо це є тим підмурівком, на якому має будуватися процес викладання української мови в медичних закладах вищої освіти в Україні.

Дослідницькі пошуки філологів-україністів нашого університету відкривають нові горизонти, спонукають до глибокого пізнання, невимушеного, вільного володіння вишуканою, стилістично бездоганною і внормованою професійною  мовою медицини.