Закрити ×

35 років Революції на граніті: обговорення / 35 Years of the Revolution on Granite: Discussion

03 жовтня 2025
70

2 та 3 жовтня 2025 року в. о. завідувача кафедри філософії та суспільних наук ПДМУ Вікторія Каюн провела для здобувачів освіти І курсу ОПП «Стоматологія», «Медицина» та «Фізична терапія, ерготерапія» лекцію-диспут «Революція на граніті, як етап державотворення». Ця масова студентська акція громадянської непокори, спрямована на захист національних інтересів українського народу, заклала традиції демократичних форм протесту, що спиралися на ідею ненасильницького спротиву та передбачали високий ступінь самоорганізації. Українські студенти шукали ефективні інструменти, які дозволили би позбутися диктату комуністичної партії та наблизити незалежність України. Голодування було визнано оптимальною формою протесту, яка давала можливість, на думку організаторів, домогтися поставлених цілей. Так почалися події, що увійшли в історію як Революція на граніті. Вони стали каталізатором змін, що посприяли відновленню української незалежності, боротьба за яку тривала впродовж 20-го століття: від проголошення УНР, діяльності ОУН й УПА, шістдесятників, дисидентів до українських Майданів, серед яких першим масовим протестом стали події жовтня 1990 року на гранітних плитах середмістя Києва. «Революція на граніті», що була повністю організована силами студентства, не мала на той час аналогів у всій Європі, адже «оксамитові революції» у Східній Європі у 1989 році проводили зріліші політики. Серед студентства тема викликала жваву дискусію і обговорення, здобувачі освіти з цікавістю обговорювали вимоги страйкувальників, надавали правову оцінку діям влади.

Прес-служба Полтавського державного медичного університету

35 Years of the Revolution on Granite: Discussion

On October 2–3, 2025, Acting Head of the Department of Philosophy and Social Sciences at PSMU, Viktoriia Kaiun, held a lecture-discussion “The Revolution on Granite as a Stage of State-Building” for first-year students of the educational programs “Dentistry,” “Medicine,” and “Physical Therapy, Ergotherapy.”

This mass student act of civil disobedience, aimed at protecting the national interests of the Ukrainian people, established traditions of democratic forms of protest based on the idea of nonviolent resistance and requiring a high degree of self-organization. Ukrainian students sought effective tools that would help eliminate the dictatorship of the Communist Party and bring Ukraine closer to independence. Hunger strike was recognized as the optimal form of protest which, according to the organizers, could achieve the set goals.

Thus began the events that went down in history as the Revolution on Granite. They became a catalyst for changes that contributed to the restoration of Ukrainian independence, the struggle for which continued throughout the 20th century: from the proclamation of the Ukrainian People’s Republic, the activities of the OUN and UPA, the Sixtiers, dissidents, to the Ukrainian Maidans—the first of which was the mass protest of October 1990 on the granite slabs in central Kyiv.

The Revolution on Granite, fully organized by students, had no analogues in Europe at the time, since the “velvet revolutions” in Eastern Europe in 1989 were led by more mature politicians.

The topic sparked lively discussion among students, who eagerly debated the demands of the strikers and provided legal assessments of the authorities’ actions.

Press Service of Poltava State Medical University